Kirsten werkt al ruim 10 jaar bij InteraktContour op woonlocatie de Dodoensserre in Amersfoort. En dat bevalt haar meer dan prima. Ze begon haar loopbaan bij deze woonlocatie als huishoudelijk medewerker. Omdat ze ook echt in de zorg wilde werken, volgde ze twee opleidingen. Beide opleidingen werden betaald en gefaciliteerd door InteraktContour. Hierna werd Kirsten zorgassistent en daarna, met haar VIG-diploma op zak, woonbegeleider.
Woonbegeleiding voor mensen met NAH
Kirsten: “De ochtenddienst begint om 07.00 uur. Je start met ADL. Dit is altijd een druk moment. Doordeweeks gaan veel cliënten naar dagbesteding, dus je bent tijdgebonden. Daarna heb je veel adhoc-taken, bijvoorbeeld contact met de huisarts of andere zorgprofessionals of het doorgeven van een reparatie. Je begeleidt de cliënten die thuis blijven; je bespreekt hoe het gaat en wat ze nodig hebben. Er zijn meerdere vaste koffie- en eetmomenten met cliënten. Ook hier ondersteun je waar nodig.”
Om 15.00 uur start de avonddienst. Deze dienst begint met het opvangen van cliënten die terugkomen van de dagbesteding. Kirsten vertelt dat dit een druk moment is. “Je pakt dan ook een begeleidingsmoment met deze cliënten. Op onze locatie wordt elke dag vers gekookt door de huishoudelijke medewerkers. Je ondersteunt bij het avondeten en het koffiemoment. Daarna start je met ADL-taken. De avonddienst eindigt om 23.00 uur. De Dodoensserre biedt 24-uurs zorg dus je wordt afgelost door de nacht- of slaapdienst.”
Inzet technologie
De inzet van technologie is een belangrijk onderdeel van de zorgverlening van InteraktContour. Bij de Dodoensserre gebruiken ze het ook. Kirsten: “Sinds kort hebben we een digitaal zorgoproepsysteem van Bprocare. Dit helpt bij het prioriteren van zorgvragen. De zorgregisseur bekijkt samen met cliënten individuele mogelijkheden. Zo maakten we onlangs gebruik van een slaapmonitor om het slaappatroon van een cliënt in de gaten te houden. We starten binnenkort ook met digitale dagbesteding op locatie.”
Tijd om te investeren in een echte band
“Cliënten verschillen veel van elkaar. Vooral in gedrag. Dat maakt het afwisselend en uitdagend. Je hebt te maken met het leven voor en na het hersenletsel. Samen kijken we wat er nog wél mogelijk is. Dat vraagt om goede begeleiding. Je merkt dat je daardoor ook echt een goede band opbouwt met de cliënten. Bovendien wonen mensen al vele jaren bij ons. Je hebt dus ook echt de tijd om te investeren in de onderlinge band.”
Fijne werkgever en collega’s
“InteraktContour is een fijne werkgever. Ze denken altijd graag met je mee. Vanwege lichamelijke omstandigheden kan ik mijn functie als woonbegeleider niet meer goed uitvoeren. Samen keken we naar andere mogelijkheden. Sinds kort werk ik als administratief medewerker. Ik ben blij dat ik kon blijven bij de Dodoensserre. Mijn collega’s en de cliënten kan ik echt niet missen! In al die jaren heb ik een goede band gekregen met cliënten en collega’s. We hebben een lastige tijd achter de rug, maar we zijn nu echt weer aan het opbouwen. En dat merk je aan alles: er is een hele fijne positieve sfeer onder de cliënten en in ons team. Ja, ik ben gewoon heel erg gehecht aan de Dodoensserre!”