De dag van een woonbegeleider bij InteraktContour

Als woonbegeleider bij InteraktContour bied je zorg en begeleiding aan cliënten van een locatie, aan de hand van een zorgplan. Je ondersteunt cliënten bij de algemene dagelijkse levensverrichtingen (ADL), zoals eten, wassen en aankleden. Je helpt cliënten ook om de doelen uit hun persoonlijke zorgplan te bereiken. Bijvoorbeeld zelf invulling geven aan de dag of zelfstandig het appartement opruimen. De doelen worden samen met de cliënt en soms het netwerk opgesteld. Samen met het team houd je de voortgang van de cliënten goed in de gaten.

In de wijk Almere Poort biedt woonlocatie het Kwartier begeleid wonen. Er wonen in totaal 16 cliënten. We kijken een dagje mee met de woonbegeleiders. Wat houdt hun baan in? Wat is belangrijk? En hoe ziet de dag van een woonbegeleider eruit?

We sluiten aan bij de vroege dienst van Dinand Dekker (32). Hij werkt al dertien jaar bij InteraktContour en heeft in de tussentijd de stap gemaakt naar senior begeleider. Vandaag is hij onder andere met collega’s Roxanne en Sarissa aan het werk.

Dinand: “Elke locatie is anders, dus de dagen zijn ook overal verschillend. Op het Kwartier hebben we 16 cliënten die in verschillende mate zelfstandig wonen en leven. We werken met een cyclisch rooster: elke vier weken hebben we hetzelfde rooster, waarbij je om het weekend werkt. Gedurende de dag werken we met een zorgroute.”

Collega Dinand

06.45 uur - Start dienst
Er zijn verschillende diensten op woonlocaties van InteraktContour: vroege, late, nacht- of slaapdiensten. Op Het Kwartier hebben ze twee soorten: vroege of late diensten. De vroege dienst begint om 6.45 uur. Dinand, lachend: “Ja, dat is vroeg! Er zijn ook locaties waar de dienst om half acht begint, maar hier dus om kwart voor zeven. Dan maken we de cliënten wakker en helpen we hen met opstaan.” “Samen met je collega-begeleiders bepaal je wie welke cliënt uit bed haalt. Hierbij kijken we ook naar de verdeling van de zwaarte van zorg.”

Het opstaan duurt ongeveer tot een uur of tien. Sommige cliënten hebben alleen wat begeleiding nodig; anderen worden met behulp van een tillift uit bed gehaald en gewassen en aangekleed. Begeleiders rapporteren hoe het gaat. Cliënten die klaar zijn, ontbijten ondertussen zelf in de woonkamer of in hun appartement. Daarna beginnen ze aan hun dag.

10.00 uur - Koffiedrinken
Dinand: “Het Kwartier kent een begeleid wonen-setting. Cliënten wonen zo zelfstandig mogelijk en hebben natuurlijk behoefte aan sociaal contact. Ongeveer de helft van de cliënten sluit aan bij het koffiemoment. Dat is vaak heel gezellig!”

10.30 uur - Overdrachtsmoment
De collega’s stemmen even af. Daarbij bespreken ze alle zestien cliënten. Waren er nog bijzonderheden? Hebben we alles gerapporteerd? Is alle medicatie afgetekend? Wat moet er nog gedaan worden?

11.00 uur - Agenda afwerken
In het systeem waar het team mee werkt, ONS, staat een algemene agenda met dingen die moeten gebeuren. Dinand: “Dat kan van alles zijn: afspraken met zorgverleners, monteurs die langskomen in een appartement of cliënten die ergens naartoe gaan.”

Dinand in woonkamer
Lunch
Dinand en client
Dinand en collega
Dinand en client

11.10 uur - Pauze
Dinand: “Deze pauze schiet er wel eens bij in. Ook op deze momenten kun je namelijk gebeld worden. Maar tijdens de zorg zijn er genoeg momenten waarbij je contact hebt met je collega’s, even samen wat drinkt en onderling afstemt.”

11.50 uur - Medicatieronde
Het team doet een rondje langs de cliënten die medicatie nodig hebben.

12.00 uur - Lunch
De begeleiders en cliënten die dat willen, lunchen samen. Ongeveer de helft van de bewoners sluit hierbij aan. De begeleiders zorgen dat alles goed verloopt, dat iedereen eet en ondersteuning krijgt als dat nodig is. Een gezellig en huiselijk moment.

13.30 uur - Contactmomenten
Dinand: “In deze tijd hebben we contactmomenten met cliënten. Dat is een mooie combinatie van gezelligheid en begeleiding. Dit doen we met alle cliënten die daar behoefte aan hebben. Het team schat in hoeveel tijd we nodig hebben om dit goed te doen.”

14.30 uur - Rapporteren
De vroege dienst zit er bijna op. Het team kijkt of de boel netjes is en maakt de dagrapportage.

15.00 - Einde dienst
14.45 begint de late dienst. Er is een overdrachtsmoment van een kwartier met de collega’s die zo starten.

Roxanne en Dinand

Uitdagingen

Op de vraag of er wel eens dingen moeilijk zijn in dit werk antwoordt Dinand met een lach: “Collega’s vinden!” Het tekort aan medewerkers is vooral op de woonlocaties goed merkbaar. Dinand: “De functie is inhoudelijk best wel uitdagend en de diensten zijn toch wisselend. Dat moet je liggen.”

Sarissa: “Omdat cliënten langdurig in zorg zijn bouw je een band met ze op en zie je ze ook achteruitgaan. Of je maakt zelfs mee dat ze overlijden. Dat kan ook wel moeilijk zijn in dit werk.” Roxanne: “Cliënten kunnen je wel eens testen en echt het bloed onder je nagels vandaan halen. Je professionele houding bewaren is dan wel belangrijk. Die uitdaging vind ik juist leuk, maar je moet dus wel stevig in je schoenen staan!”

Stevig in je schoenen staan en flexibiliteit zijn in meerdere opzichten belangrijk in de functie van woonbegeleider. Je hebt een wisselend rooster. Aan sommige cliënten verleen je ADL-zorg, anderen hebben juist meer begeleiding nodig. Het zijn allemaal mensen die individuele zorg nodig hebben. Dinand: “Het is een verantwoordelijke baan. Je bent echt met iemands gezondheid en leven bezig.”

Het mooie werk van een woonbegeleider

Dinand en zijn collega’s Roxanne en Sarissa kunnen ook heel goed uitleggen wat ze zo mooi vinden aan hun werk. Dinand: “Wat het mooi maakt, is dat je letterlijk de handen aan het bed bent en ook het maatje van de cliënt voor de dag. Elke cliënt heeft een eigen daginvulling en jij helpt hen daarbij. Je komt in dit werk echt aan het begeleiden toe. Het is heel divers. Zo help je de cliënt weer een stukje op weg.”

Sarissa vult aan: “Ook de diversiteit van de doelgroep maakt dit werk interessant: de verschillende leeftijden en ziektebeelden. En wat ik ook leuk vind: je bouwt een band op met mensen, omdat ze hier permanent wonen. Zo krijg je bijvoorbeeld ook leuker contact tijdens de ADL.”

Roxanne: “Ik ben het helemaal eens met wat Sarissa zegt. Je bouwt inderdaad echt een band op. Je bent erbij op hele belangrijke en soms ook kwetsbare momenten. Dan kun je echt veel voor iemand betekenen. Zowel tijdens de mooie als de minder mooie momenten.

Dinand bij client

Interesse in een baan bij InteraktContour? Bekijk dan onze vacatures:

Vacatures bekijken
Deze website maakt gebruik van cookies en daarmee vergelijkbare technieken om een optimale gebruikerservaring te bieden. Je kunt je voorkeuren aanpassen of meer informatie bekijken.
Deze cookies zorgen ervoor dat de website naar behoren werkt. Deze cookies kunnen niet uitgezet worden.
Deze cookies zorgen ervoor dat we het gebruik van de website kunnen meten en verbeteringen door kunnen voeren.
Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen, zoals YouTube of Vimeo.
Deze cookie stellen onze advertentiepartners in staat om doelgerichter informatie te kunnen aanbieden.
Door categorieën uit te zetten, kan het voorkomen dat gerelateerde functionaliteiten binnen de website niet langer correct werken. Het is altijd mogelijk om op een later moment de voorkeuren aan te passen.
Bekijk meer informatie